De aanleiding voor het project CHECK!
Binnen scholen wordt op allerlei manieren geprobeerd om leerkrachten te leren de resultaten van de leerlingen te gebruiken om hun onderwijs te verbeteren en voor de komende periode een passende aanpak te kiezen. In de praktijk ervaren veel leerkrachten dit als een ingewikkeld gedoe met formulieren, cijfers, normen en tabellen waar je dingen in moet opzoeken. Met een aantal besturen zijn we al langere tijd bezig met het kijken naar de resultaten vanuit de normen voor een sterke groep. Leerkrachten werken daarbij toe naar voldoende hoge resultaten, sterke beheersing, beheersing op functioneringsniveau en naar minder matige beheersing en lage resultaten. In de praktijk betekent dit voor hen rekenwerk. ParnasSys levert een mooie trendtabel, maar de percentages moet je wel zelf bij elkaar optellen. We kwamen samen tot de conclusie dat dit makkelijker en beter moet kunnen. Omdat er geen systeem is dat hier een goede oplossing voor biedt, hebben we met een aantal besturen/scholen de handen ineengeslagen om te kijken of we samen iets kunnen bouwen.

De eerste fase van het project CHECK! is gericht op scholen die werken met de combinatie van ParnasSys en Leerling in beeld, BOOM of DIA.
Een co-creatie met meerdere scholen en besturen in het PO
In januari 2025 was er een online bijeenkomst om het idee voor CHECK! te lanceren. Meerdere besturen en scholen gaven aan mee te willen denken en zo ging dit project van start met deelnemers voor in totaal 28 scholen. Inmiddels zijn dit er zo’n 40.
Medio juni 2025 hebben we inmiddels een webapplicatie die de trendtabel voor de leerjaaranalyse en die voor de groepsanalyse in een paar seconden verwerkt tot een overzicht met daarin kleuren ten opzichte van de door de school gekozen normen.
Door middel van het instellen van de filters kun je verschillende overzichten op het scherm krijgen, o.a. de recente resultaten voor de eigen groep, de historische resultaten van een vakgebied, een dwarsdoorsnede voor een vakgebied voor de school, een gescheiden weergave voor combinatiegroepen of gesplitste leerjaren en ook de weergave van de resultaten van een bepaald leerjaar door de jaren heen.

In deze co-creatie wordt een applicatie ontwikkeld op basis van de ervaringen en wensen van de gebruikers.
Bouwen aan passende resultaten vanuit de normen voor een sterke groep
De applicatie gaat uit van de normen voor een sterke groep. Meer informatie over de achterliggende gedachte vind je o.a. in deze blog. Deze normen worden verder besproken in onze trainingen en in de masterclass Hoge verwachtingen en Passende resultaten.
We bieden in CHECK! een vijftal verwachtingslijnen om waar nodig rekening te houden met verschillen in onderwijs en populatie. Ook is er de mogelijkheid om te werken met eigen normen.

Hoe maak jij onderwijs passend?
De analyses moeten de leerkrachten eenvoudig focus geven
Ons uitgangspunt is dat de normen voor de leerkracht direct te koppelen moeten zijn aan de didactische aanpak voor de komende periode. Zie je het resultaat van je onderwijskundige interventies terug? Wat ga je anders doen om (alsnog) passende resultaten te bereiken?
Als directeur of IB/KC kun je via het filter selectie maken van waar je naar wilt kijken en op welke manier. Door het overzicht met deze selectie met de verschillende leerkrachten te delen, kunnen zij direct aan de slag met de interpretatie van de gegevens en de vertaling naar hun eigen handelen.
We gaan dit jaar aan de slag met verschillende presets die je kunt opslaan om direct jouw eigen ‘bril’ op te zetten.

De essentie van sterk onderwijs is dat je als leerkracht daadwerkelijk de intentie hebt om met iedere leerling het lesdoel te bereiken. Analyses helpen je om te bepalen hoe.
Op alle lagen van de organisatie kijken op dezelfde manier
De manier waarop de leerkracht kijkt naar de resultaten in de groep, gaan we ook gebruiken voor de manier waarop directie en IB/KC kijkt naar de school. We bouwen aan de mogelijkheid om per groep een passende norm te kiezen. Er komt ook een overzicht op bestuursniveau waarbij de bestuurder(s) op dezelfde manier kijken naar de resultaten van de verschillende scholen. Daarbij kan gewerkt worden met een algemene bestuursnorm en een norm per school.
Regelmatig zijn er (kosteloos) informatiemomenten waarop we je meenemen in de achtergrond en werkwijze van CHECK! Hieronder kun je je aanmelden.

Laten we de papieren ‘werkelijkheid’ van formats, tabellen en checklisten zo klein mogelijk houden. Pas op dat kwaliteit niet gaat draaien om ‘cijfers’. De essentie van kwaliteit ligt in de kritische dialoog over het effect van het onderwijs.
Meedoen in de co-creatie van CHECK?
Fijn om even te klankborden…
Deze pagina geeft informatie over de co-creatie CHECK! Het kan zijn dat je je na het lezen meteen wilt aanmelden. Het kan ook zijn dat je graag eerst een keer contact hebt om hierover door te praten en antwoord te vinden op vragen die je nog hebt. Geef hieronder je gegevens door en we nemen binnenkort contact met je op.
Kijken naar resultaten 1 – Als je onderwijs perfect is, heb je geen toetsen nodig
Kijken naar resultaten 2 – Ga de strijd aan met de normaalverdeling in het onderwijs
Kijken naar resultaten 3 – Zijn wij de school die deze leerlingen nodig hebben?
Kijken naar resultaten 4 – Kijken met Leerling in beeld (*)
Kijken naar resultaten 5 – Kijken met IEP (*)
Deze serie blogs raakt aan de inhoud van de masterclass Hoge verwachtingen & Passende resultaten.

Klik hier voor meer informatie over deze masterclass.