Vanuit hoge verwachtingen kijken naar passende resultaten
In masterclass Hoge verwachtingen en Passende resultaten komen cruciale onderwijsthema’s bij elkaar. Tijdens deze dagen blijkt steeds weer dat het hier om waardevolle inzichten gaat. In deze serie blogs delen we een aantal inzichten rond het kijken naar resultaten. En dan beginnen we niet met cijfers en percentages. Want feitelijk vormen die niet het resultaat van het onderwijs.
Wat wil je dat je onderwijs werkelijke oplevert? En wat zijn daarin je verwachtingen van je leerlingen? En van jezelf? Want onderwijsresultaten vormen een spiegel voor je eigen handelen. En je ambities met jouw populaties vertellen veel over jouw eigen systeem…
Op deze pagina vind je bij ieder blog een korte omschrijving van de inhoud. Klik door om de hele blog te lezen.
Deel 1 – Als je onderwijs perfect is, heb je geen toetsen nodig
Maar steeds als je toetsen afneemt, ontdek je dat dat nog niet het geval is…
In de breedste zin van het woord draait onderwijs om het gewenste resultaat, zelfs als dat gewenste resultaat een goed proces is. Toch roept het woord resultaat in het onderwijs onmiddellijk associaties op die te maken hebben met cijfers, percentages en toetsen. In een land waarin ook de onderwijs-inspectie deze koppeling expliciet legt in OR1 Resultaten is dit niet verwonderlijk. Met de twijfelachtige waarde die dit soort resultaten daarmee krijgen zijn we meteen op het terrein van de voorstanders en tegenstanders van toetsen in het algemeen. En daar wil ik even wegblijven…
Want perfect onderwijs heeft geen toetsen nodig. Als je ieder kind in beeld hebt, ieder kind een passende aanpak biedt en met ieder kind passende (brede) resultaten bereikt, weet je dat je goed zit. Om e.e.a. af te bakenen richt ik me in deze serie op de resultaten voor lezen, taalverzorging en rekenen.
Beheersing op vier niveaus
Om te weten of je voor lezen, taalverzorging en rekenen het juiste onderwijs hebt geboden, kun je de beheersing checken op vier niveaus. Dat checken kan op verschillende manieren, van observatie en gesprek tot (formatieve) toetsing. De manier waarop je dit doet laten we even vrij.
In deze blog per niveau een korte reflectie.
Deel 2 – Ga de strijd aan met de normaalverdeling in het onderwijs
Want er is helemaal niets normaals aan lage resultaten
Stel dat je de normaalverdeling gebruikt om te kijken naar de leerresultaten van een groep kinderen. Je gebruikt dan een model waarmee het logisch lijkt dat een deel van de leerlingen lage resultaten haalt. “Dat is toch in iedere groep zo?”. En als het logisch lijkt dat een deel van de leerlingen lage resultaten haalt, is het dan ook logisch dat het met een deel van leerlingen niet lukt om de leerdoelen te beheersen? “Logisch toch?”. Maar dan kom je al snel in de buurt van termen als ‘sterke’ leerlingen en ‘zwakke’ leerlingen. En dan kunnen we niet meer heen om lage verwachtingen…
Ga de strijd met de normaalverdeling in het onderwijs aan op vier niveaus
Zoek bewust naar meer ‘hoge resultaten’, een ‘sterke beheersing’, voor alle leerlingen een beheersing ‘op niveau’, bouw aan de basis waar sprake is van een ‘matige beheersing’ en voorkom dat kinderen afhaken door ‘lage resultaten’.
In deze blog per niveau een korte reflectie.
Deel 3 – Zijn wij de school die deze leerlingen nodig hebben?
Ons onderwijs is wel goed, alleen hebben we de verkeerde leerlingen…
Of zijn de leerlingen wel goed, alleen hebben zij het verkeerde onderwijs?
Wij mogen met heel wat scholen meedenken over de onderwijskwaliteit en de onderwijsresultaten die scholen met hun populatie bereiken. Het valt ons op dat scholen daarbij nogal eens beklagen over hun populatie. Er is een gevoel van tekortschieten en dat wordt – zoals vaker in het onderwijs – verklaar door externe factoren. “Onze instroom is de laatste jaren sterk veranderd.”, “Wij hebben veel kinderen met …” of “Als je de wijk kent waar deze kinderen vandaan komen…”. Het werken met een bepaalde populatie kan zoveel van een team vragen dat het in de dramadriehoek terecht kan komen. En laten we vooraf duidelijk zijn: de uitdagingen zijn op sommige scholen groot. En dus…
In deze blog verkennen we vier perspectieven met ieder hun eigen denkfouten rond de populatie.
Kijken naar resultaten 1 – Als je onderwijs perfect is, heb je geen toetsen nodig
Kijken naar resultaten 2 – Ga de strijd aan met de normaalverdeling in het onderwijs
Kijken naar resultaten 3 – Zijn wij de school die deze leerlingen nodig hebben?
Kijken naar resultaten 4 – Kijken met Leerling in beeld (28 januari 2025)
Kijken naar resultaten 5 – Kijken met IEP (4 februari 2025)
Deze serie blogs raakt aan de inhoud van de masterclass Hoge verwachtingen & Passende resultaten.

Klik hier voor meer informatie over deze masterclass.
Eens verder praten over resultaten?
Fijn om even te klankborden…
Deze website geeft je een eerste indruk van waar Puzzel Mij voor staat. Vanuit het motto Kwaliteit is mensenwerk! werken wij aan onderwijskwaliteit, onderwijskundig leiderschap en sterke teams. Neem contact met ons op om te ontdekken wat we daarin voor jouw school/organisatie kunnen betekenen.