De Masterclass Hoge verwachtingen en Passende resultaten

Kansengelijkheid lijkt zo vanzelfsprekend …

Doelgroep en inhoud
Deze masterclass is bedoeld voor schoolleiders en intern begeleiders / kwaliteitscoördinatoren in het Primair Onderwijs. Je krijgt meer inzicht rond Hoge verwachtingen en Passende resultaten en wat je daarmee kunt, moet of soms juist vooral niet moet doen. Met de blik van de expert leer je de samenhang tussen al deze aspecten en je leert een manier van kijken die je eenvoudig kan helpen in je dagelijks werk. In deze masterclass gaat het niet om analyseren op de millimeter, maar om concreet aan de slag gaan met onderwijsverbetering en passende resultaten voor ieder kind. Want vergeet niet: ieder kind kan alles leren…

Tools
In de masterclass volgt Jelle Admiraal de stappen die hij als onderwijsadviseur zet om snel zicht te krijgen op de resultaten van een school. Al meer dan tien jaar wordt Jelle Admiraal door scholen gevraagd om mee te kijken als de resultaten spannend worden of wanneer het zicht daarop ontbreekt. Als adviseur en interim schoolleider of interim kwaliteitsmedewerker bouwt hij op schoolniveau en bovenschools aan bij de populatie passende resultaten. In deze masterclass laat hij je naar je eigen schoolresultaten kijken met de blik van een expert.

Aan het eind ben je in staat om de tools voor het met hoge verwachting kijken naar je populatie en passende onderwijsresultaten in te zetten in je werk als schoolleider of intern begeleider/kwaliteitsmedewerker. Je hebt overzicht gekregen in een cruciaal thema waarin je anders zomaar verdwaalt in de veelheid aan begrippen.

Ieder kind kan (alles) leren!

Hoge verwachtingen

Ieder kind is toch anders…?

Hoe herken je hoge verwachtingen in de onderwijspraktijk… of juist het ontbreken ervan en waarin zie je de consequenties die dat heeft voor het leren in de school?

In het eerste deel van de masterclass gaat het over de hoge verwachtingen als basis voor een kansrijke ontwikkeling van de leerlingen. We kijken naar de resultaten van onderzoek naar breinkennis en hoge verwachtingen, We kijken wat het onderzoekskader van de inspectie aangeeft. We doen samen de mindset-challenge die je op school met je eigen team kunt doen. We kijken naar de professionele ruimte van de leraar en hoe je als team omgaat met de zwakste schakel. Het eerste deel gaat over de confronterende werkelijkheid van ons onderwijs: hoge verwachtingen zijn – psychologisch – niet vanzelfsprekend. Het vraagt om gerichte focus om hierin samen te groeien.

Ieder kind gelijke kansen en het effect van je manier van denken.

Passende resultaten

Wat zie ik eigenlijk als ik kijk naar de schoolresultaten…?

Hoge verwachtingen van ieder kind leidt niet automatisch tot voor ieder kind dezelfde resultaten. Wat is passend en hoe bepaal je dat? Wat wil je zien? Hoe kun je dat monitoren?

In het tweede deel van de masterclass kijken we op allerlei manieren naar resultaten. Hoge verwachtingen tonen is namelijk niet wat je zegt over hoge resultaten; het is wat je doet als die resultaten anders zijn dan verwacht.

We beginnen met inclusieve doelen en de kennisopbouw volgens de ‘blokkentoren’. Daarna kijken we naar niet-methodetoetsen, normaalverdeling en de gouden regels voor een sterke groep. We gaan verder met de kernvragen voor procesanalyse en de inhoudelijke analyse in 3D. Zo komen we bij de schoolweging en de populatie, de referentieniveaus en waarom sturen op ‘op weg naar 1F en 1S/2F’ heel verkeerd kan uitpakken. We kijken vervolgens naar de methodetoetsen en het controleren van begrip en de mogelijkheden die dat de leraar biedt voor ‘early intervention’. Tenslotte nemen we de overgang van groep 2 naar groep 3 onder de loep; een plek waar veel hoge verwachtingen sneuvelen.

We eindigen de masterclass met een overzicht van de overzichten van Leerling in beeld, ParnasSys en Ultimview die je kunt gebruiken om de resultaten te toetsen aan de hoge verwachtingen. Na afloop is er een extra uur waarin de deelnemers kunnen inloggen in hun eigen systemen en zo nodig kunnen vragen om advies.

Ieder kind passende resultaten en het effect van je handelen.

Praktische informatie

Datum en tijd
De masterclass wordt op verschillende weekdagen gegeven en duurt van 09:30-15:30 uur (zie formulier hieronder voor de planning).

Locatie en lunch

De masterclass (inclusief lunch) wordt gegeven in verschillende plaatsen in Nederland (zie formulier hieronder voor de planning).

Aantal deelnemers
Het aantal deelnemers per masterclass is maximaal 16 personen.

Kosten
De kosten voor deze masterclass bedragen €445,- (incl. btw en lunch). De tweede en volgende deelnemer van dezelfde school ontvangt 10% korting.

Programma Academie
Deze masterclass sluit als module IV aan op het traject Waarderingskader in de vingers van Waardeer je kwaliteit.

“Heel waardevol om met hoge verwachtingen terug te gaan naar het team.”

Aanmelden

Gebruik onderstaand formulier om je aan te melden of een contactverzoek te doen:

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Ik meld mij aan voor de Masterclass Hoge verwachtingen en Passende resultaten (PO)
Ik wil graag contact over deze Masterclass
Ik maak voor mijn school gebruik van
Ik ben werkzaam in

“Mooi om straks met het team gezamenlijk te gaan aanpakken. Echt een aanrader!”

Eens verder praten over de Masterclass

Fijn om even te klankborden…

Deze website geeft je een eerste indruk van waar Puzzel Mij voor staat. Vanuit het motto Kwaliteit is mensenwerk! werken wij aan onderwijskwaliteit, onderwijskundig leiderschap en sterke teams. Neem contact met ons op om te ontdekken wat we daarin voor jouw school/organisatie kunnen betekenen.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Kwaliteit is mensenwerk!